Művészet és zen buddhizmus - egyedi coaching módszer született
Művészeti
és filozófiai elemek a coachingban? - furán hangzik, pedig Kiss György
Ádám megvalósította és létrehozta a monodráma, a színház, a zen
buddhizmus és a szervezetfejlesztés elemeiből az akcióorientált coaching
egyedi módszerét. A szakember fontosnak tartja a művészet és az oktatás
összefüggését a coach identitás és a vezető fejlesztéséhez. Ebben a
szakmában nagyon fontos a lényeglátás, ezen technikákkal a coach aktív
jelenlétét tudjuk fejleszteni, aki képes lesz a vezető szavai mögötti
valós üzenetet is meghallani.
- A coachingnak különböző fajtáit
ismerhetjük: shadow coaching, business coaching, team coaching és most itt van
az akcióorientált coaching is. Mit takar pontosan ez a kifejezés? Mitől
akcióorientált egy coaching?
- A coaching jellege szerint és az alkalmazott
módszerek szerint is osztályozható. A life és business jelző arra vonatkozik,
hogy kikkel dolgozunk, milyen környezetben. Módszertanilag is sokféle iskolát
lehet megkülönböztetni: gestalt alapú, analitikusan orientált vagy éppen
akcióorientált. Én is business coachnak tartom magam, ha éppen vezetővel
dolgozom és egy ilyen folyamatban is lehet life elágazás, ha a közös munka ezt
igényli.
Az akcióorientált coaching során a vezető saját
tapasztalataiból, eddigi akcióiból indulunk ki és egy olyan folyamattá
alakítjuk a coachingot, amely egyértelműen megmutatja az egyénben és a
szervezetekben rejlő fejlesztési lehetőségeket és irányokat, ez természetesen
több irányzatra is jellemző, a specialitásunk abban van, hogy ezt a kérdést
hogyan oldjuk meg. Az akcióorientált jelző mögött a morenoi pszichodráma
viszonyulása az emberi viselkedéshez, színházi gyakorlatomból kialakított
megoldási módok és a zen buddhizmus rinzai irányzatának alapvetései húzódnak
meg.
- Tehát az akcióorientált coaching is lehet
executive, business vagy éppen life. Milyen filozófiai háttér húzódik meg az
akcióorientált coaching mögött?
- A coaching stílus kialakításakor minden iskola
olyan irányt határoz meg, mint amilyen szaktudással rendelkeznek az oktatók. Az
általam kialakított akcióorientált coachingban, egy kompakt coaching módszerré
integráltam a monodramatikus módszereket, a playback színház technikáit és a
zen buddhizmus rinzai irányzatának gondolkodásmódját. Vegyük ezeket sorra: a
monodramatikus technikákat a pszichodráma eszköztárából integráltam. Itt a
filozófiai háttér az, hogy az ember drámai lény, nem epikus, vagyis az
elmesélés mögött olyan rejtett motívumok jelenhetnek meg, amelyek legalább
olyan fontosak, mint a látható tények. A coachok a playback színház technikái
által képesek lesznek a vezető szavai mögötti valós üzenetet meghallani és a
vezető által is meghallhatóvá, felismerhetővé tenni. A mondanivaló rejtett
üzenetéből sok információt meríthet a coach, például a beszéd intenzivitása a
motivációs szintről is árulkodhat. A coachok emellett a neutralitás szemléletét
is követik, vagyis el kell fogadniuk, hogy minden történet igaz és félre kell
tudni tenniük előítéleteiket. Ez a munka tele van paradoxonokkal. Segítséget
várnak tőlünk és mi nem segítünk, hanem megmutatjuk, hogyan segítsen valaki
önmagának. A zen buddhizmus tanított meg erre a paradox gondolkodásra, és ettől
lesz a közös munka hatékony. Ebben a szakmában nagyon fontos a lényeglátás,
ezekkel a technikákkal a coach aktív jelenlétét tudjuk fejleszteni.
- Milyen módszereket alkalmaznak az
Akcióorientált Coaching Akadémián?
- Az akcióorientáltság több szempontból is
jellemzi azt a coachingot, amit akadémiánkon oktatunk. Egyrészről a vezető
külső és belső világának párhuzamos és harmonikus fejlesztését jelenti, vagyis
a vezető tudatosabb gondolkodására és a környezetének alakítására is figyelmet
fordítunk. Másrészről több monodramatikus technikát is alkalmazunk, ilyen
például a két szék technika. A monodráma ebben az esetben a pszichodráma egyik
speciális ágát jelenti. Tehát olyan technikákat is használunk, amelyek a
verbális szinten megközelíthető és fejleszthető világokon túli érzések,
motívumok kifejeződését és megnyilvánulását is segítik.
- Mi történik a két szék technika
alkalmazása során?
- A vezető különböző helyzetek gyakorlásán
keresztül fejleszti önmagát. A két szék technika többek között
problémamegoldásnál vagy vezetői dilemmák megoldása során segít, a belső beszéd
a technika által felerősödik, végül megoldást kínál. Hogyan néz ki ez a
gyakorlatban? Ha már nyilvánvalóvá vált a coach számára, hogy az a kérdés, amit
a vezető hozott, ezzel a technikával megközelíthető. Ilyenkor megkéri a
vezetőt, hogy a belső dilemmáját bontsa két vagy akár három részre, viszonyulásra.
A viszonyulásokat székek jelölik, az egyik szék pl. a vezető aktív énjét, a
másik pedig a passzív énjét szimbolizálja. A vezető a problémát megvitatja
mindkét énjével, ahogy felváltva átül a két székbe (fizikailag is). A módszer
révén felszínre kerülnek a menedzser belső világának dilemmái is. Tapasztalatom
szerint a probléma megoldásához először belül, a tudatunkban kell rendet rakni
és a belső harmonizáció után lehet csak igazán jó döntéseket hozni. A belső
tudatosság kihat a külső relációk alakulására, azt gondolom, hogy ez evidencia,
azonban gyakorlatban kevéssé figyelünk rá.
- A coach képzések szinte kivétel nélkül
posztgraduálisak, 6-12 hónap közötti időtartamúak és többségükben 150 órányi
képzést tartalmaznak. Az akcióorientált képzés eltér-e ezektől?
- Igen, több ponton is eltér. Képzésünk 300 órás
és akkreditált, ami elég ritka a piacon. A képzés elemei: 12 órás saját élményű
coaching folyamat + 4 óra reflektív folyamatelemzés, 140 óra gyakorlat + 74 óra
elmélet, 70 óra egyéni és csoportos szupervízió. Remélem, hogy a számok is
kifejezik a szándékomat és a gyakorlatot, hogy a képzést folyamatos
gyakorlatorientáltság és alaposság jellemezze.
- Mit jelent ez a gyakorlatban? Hiszen
valamennyi coach képzés gyakorlatorientáltnak hirdeti magát, amely sok esetben
azt jelenti, hogy gyakorlatként egymást coacholhatják a jelöltek, vagy saját
maguknak kell keresniük coaching partnert.
- Az egyetemi és főiskolai tanulmányaim végén
mindig elégedetlen voltam, ugyanis alig tudtam valamit abból alkalmazni a
gyakorlatban, amit már sejtettem elméleti szinten. Ezért az akcióorientált
coachingnál mindent megfordítottunk. A gyakorlatorientált képzés azt jelenti,
hogy elsősorban tapasztalati tanulási formákat alakítunk ki, majd ehhez
kapcsolódva ismerik meg a fontosabb elméleti kérdéseket a résztvevők. Ez is
differenciáltan történik, ugyanis egy pszichológus alapvégzettségű résztvevőnek
teljesen más területen kell fejlődnie, mint annak, aki a közgazdaságtanban
jártas. Úgy gondolom, ez alapvető a felnőttképzésben. Fontos a kor is: egy
negyvenéves, tapasztalt közgazdász, vagy HR-es egészen más alapokról indul,
mint egy kezdő. Fontos tehát, hogy egyéni fejlesztési folyamatokat alakítsunk
ki mindenki számára.
- Hogyan valósul meg a gyakorlatorientált
képzés?
- Az egész oktatás coaching stílusban zajlik, az
első szakasz - a sajátélményű coaching - megalapozza a közös munkát. Már itt
kiderül, hogy kinek, mit kell fejlesztenie és miben erős, mint leendő coach. A
második szakaszban meghívunk vezetőket a képzésre és a segítségükkel a
résztvevők tancoaching-elemeket gyakorolnak. A képzés elején azzal
foglalkozunk, hogyan indítunk egy folyamatot, miként szerződünk a vezetővel,
milyen lesz a légkör. Fontosnak tartom, hogy a coaching bizalmi kapcsolata
minőségi szintű legyen, ez az alapja mindennek, a közös munka kreatív szintjét
is meghatározza. Az akadémián is és az éles coaching helyzetben egyaránt. A
harmadik szakaszban már teljes coaching folyamatot visznek végig vezetőkkel az
akadémia résztvevői, folyamatos egyéni és csoportos szupervízióval kísérjük ezt
a folyamatot, itt is előbukkanhatnak olyan kérdések, amelyeket elméleti szinten
is fontos megismernünk. Például: mit kezdhet a coach a vezető nyílt vagy
rejtett ellenállásával.
- Mit takar az a kifejezés, hogy
"saját élményű coaching folyamat"?
- Minden résztvevő oktatása sajátélményű
coachinggal kezdődik, vagyis őt coach-olom: ilyenkor coaching keretek között
ismerjük meg egymást. Olyan kérdéseket veszünk végig, hogy miért választotta a
coaching módszerét, miben szeretne fejlődni, milyen kérdése van önmagával
kapcsolatban. Ehhez kapcsolódik a reflektív megértést segítő folyamatelemzés
is, amikor közösen átbeszéljük, miért éppen az adott technikával dolgoztunk,
mennyire volt direktív vagy non-direktív egy-egy kérdés. Eközben egymásnak is
adunk visszajelzéseket: például milyen érzéseket keltettünk egymásban, mikor
volt nagyon intenzív a közös munka, vagy mikor élte át a folyamat
fordulópontját a résztvevő. Ez a közös munka a képzés során fontos egyéni
fejlesztési terv kialakítását is segíti.
- Fontosnak tartja a művészet és az oktatás
összefüggését a coach identitás fejlesztéséhez, hogy a hallgatók különböző
művészeti alkotásokon keresztül is megfogalmazzák azokat az értékeket, amelyek
mentén szeretnének coachként dolgozni. Hogyan tudják mindezt átültetni a
gyakorlatba a coachok? Hogyan formálják át egy olyan vezető életfelfogását, aki
mindenre pusztán üzleti szemszögből tekint? Kicsit szkeptikus vagyok, hiszen a
fogyasztói társadalomban, anyagias-materialista világunkban a művészet
elértéktelenedik.
- Teljesen igaza van, akkor használjuk a
művészetet, ha fogékony rá a vezető. De nemcsak a magas művészet fontos, a
hétköznapoknak is van művészi erejük. Pontosan tudom, hogy milyen erőt ad a
művészet is és a minőségi jelenlét is. Sűrítve olyan energiákat, motivációs
bázist jelent egy kép, film vagy egy vers, amely nem pótolható semmilyen
elmélettel. Mind a coachok, mind a vezetők fejlesztése során is használjuk a
művészeteket. Például csoportos coaching során sokszor használok filmrészletet
egy-egy vezetői dilemma felvezetése, vagy éppen megoldása céljából. Nagyon
örülök annak, hogy több iskola is meghívott, hogy a hallgatók coach identitását
fejlesszem ezzel a megközelítéssel.
- Mihez fognak érteni azok a szakemberek,
akik Önöknél végeznek? Miben különböznek majd más coachoktól?
- Minden coach - ha hiteles és intenzív képzésben
vett részt - különbözik más coachoktól. A személyiségünk ugyanis meghatározza,
hogy milyen stílusban oldjuk meg azt a paradox helyzetet, amibe, mint coachok
kerülünk. Ilyenkor mi is az elvárás felénk? Az, hogy segítsünk úgy valakinek a
fejlődésben, hogy azt ne vegye észre. Az Akcióorientált Coaching Akadémia coach
képzésén végzettek a coaching nagyon sok elemét tanulják meg, rengeteget
gyakorolják, sok visszajelzést kapnak, az elemeket integrálják és mélyen
magukévá teszik.
- Sok szakember, aki korábban trénerként,
pszichológusként, gazdasági szakemberként, tanácsadóként dolgozott, manapság
azt írja a névjegykártyájára, hogy coach. Mit gondol, lehet valakiből egyik
napról a másikra eredményesen működő coach?
- Szeretném, ha a coaching iskolák összefognának
és egy színvonalas coaching képzési standardot fogadnának el. A franciák ezt
megtették, jó lenne tanulni tőlük. Logikus érv, hogy a megrendelők sokkal több
bizalommal fordulnának egy olyan szakmai közösség felé, amelyik számára fontos
a minőség, Magyarországon ez még csak egy elképzelés.
- Nem ezért hozták létre a Business Coach
Közösséget és az Akadémiát, ahol Ön is vendégelőadó?
- Ez egy bonyolultabb kérdés. Amit a Business
Coaching Közösség tesz, az tiszteletre méltó, de lássuk be, hogy csak a coach
iskolák és közösségek töredékét tudják összefogni. Hogy itt mi van a háttérben?
Rivalizálás, vagy éppen az iskolák az identitásuk kialakítási szakaszában
vannak, vagy még nem ismerték fel azt, hogy érdemes összefognunk?
- Milyen ismereteket, készségeket,
tapasztalati hátteret és személyiségbeli tulajdonságokat feltételez ez a
szakma? Nagyon fontos például a vezetőfejlesztésben való jártasság - vélik
szakemberek.
- Igen. Fontos, de nem biztos, hogy ez olyan
alapvető komponens, jóval komplexebb ennél egy coaching folyamat. A coaching
nagymértékű interdiszciplináris tudást, érzékenységet és merészséget igényel,
ennek csak egyik eleme az, hogy a vezetőfejlesztésben is legyen jártas a coach.
Nem ezen múlik a coaching sikeressége. Hogy min is? Javaslom, hogy erre a
kérdésre az olvasók és a gyakorlat válaszoljanak...
Szerző: Gyimóthy Éva
http://www.hrportal.hu/hr/muveszet-es-zen-buddhizmus-egyedi-coaching-modszer-szuletett-20090925.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése