2013. december 11., szerda

Ez a cikk 2002-ben született, a 12 év alatt teljesen átfogalmazódott bennem a coaching lényege...

Executive coaching:  Divatirányzat vagy paradigmaváltás?

A felsővezetői tanácsadás ezen új formája pár éve ezelőtt jelent meg magyar szervezetfejlesztő körökben és még mindig nagy viharokat kavar. Akár módszertanilag, akár a coach-ok által követett filozófia szempontjából, oly szerteágazó, hogy az már zavarba ejtő.


Felsővezetők egyre nagyobb köre igényli, hogy a hagyományos vezetői szerep átalakulásával, specializálódásával párhuzamosan - erre a tendenciára úgymond válaszként - a felhasználható tanácsadói lehetőségek köre is bővüljön. Ezen lehetőségek közül a coaching (támogató, fejlesztés centrikus edzői tevékenység) jelenleg a legkeresettebb forma.

Több feltételezés ismert, hogy miért. Ezek közül az első és legszembetűnőbb az, hogy a hagyományos vezetői tanácsadás módszerei már nem tudtak megfelelő színvonalú fejlesztési lehetőségeket biztosítani. Valószínűsíthető, hogy ezt az igényt a vezetők és a tanácsadók egyidőben ismerték fel és ezután alakulhatott ki ez az új módszer.

Miben más a coaching, mint a tanácsadás?

Elismert coach-ok véleménye szerint minden tanácsadásnak és minden coachingnak a „diagnózis” kialakításával, a jelenlegi állapot felmérésével, a vezető elképzeléseinek, céljainak megfogalmazásával kell kezdődnie. A különbség a folyamat kezelésében, a stílusban, a módszerek sokszínűségében és abban van, hogy a coach szerepe jóval függetlenebb és egyenrangúbb, mint a tanácsadóé. Ebből az is következik, hogy a vezetőnek egészen másfajta támogatást tud nyújtani. A hagyományos tanácsadás inkább statikus szerepekre és viszonyra épült, ezzel szemben a coaching jóval dinamikusabb, a szerepek változékonyabbak, a coach rugalmasabban fogadja a vezető személyiségéből, helyzetéből adódó speciális igényeket, sőt a coaching folyamat résztvevői kapcsolatának alakulását és fejlődését is a tapasztalati tanulás fókuszába tudja állítani.

„Itt és most”

A coaching erőteljes, belülről építkező folyamat, amely az interakciók során alakul, legfőképpen a jelenre és a jövőre koncentrál.

A coaching jellegzetessége, hogy mindig valódi, interaktív helyzetekhez kapcsolódik (amelyek az ülésen jönnek létre), ahol a már megszerzett tapasztalatok feldolgozására és a vezető működésének alapvető módosulására van lehetőség, aki aktívan részt vesz a feldolgozási folyamatban, újra átéli azt a helyzetet, amelyben problémája keletkezik, és így kapcsolatba kerülhet a felismert elakadás mélyén rejlő gátakkal. Belátást nyerhet saját működési dinamikájáról, felismerheti működési mechanizmusait, meghatározó előfeltevéseit. Ezek a felismerések teszik a tanulási helyzetet élővé és előremutatóvá, segítik a vezetőt dilemmái feldolgozásában (különösen a döntésorientált coaching).

Mi a dolga a coach-nak?

A coach feladata, hogy megteremtse és fenntartsa ezt a tanulási folyamatot. A folyamatért és nem az eredményért vállal felelősséget. Ennek következménye, hogy a tanulási folyamatban résztvevő vezetők egyre nagyobb felelőséggel viszonyulnak saját személyes fejlődésükhöz. Ez a személyes felelősség teremti meg annak lehetőségét is, hogy a fejlődés a coaching lezárása után is folytatódhasson.

Ebből az is következik, hogy coach már az első alkalommal világossá kell, hogy tegye a vezető számára, hogy a coaching:
-         több és más, mint csak a megadott célhoz rendelhető folyamat,
-         nem hagyományos értelemben vett szakmai tanácsadás,
-         nem on-the-job tréning,
-         de nem is pszichoterápia.

Paradigmaváltás

A coaching az üzleti életben nagyon sok új lehetőséget hordoz. Elsősorban a teljesítmény- és célorientáltságot veszi figyelembe, mint alapvető szempontot, de emellett új elemként kihangsúlyozza a vezető és a coach közötti kapcsolat értékeit is: az egyenrangúságot, az interaktív jelleget, a vezető felelősségének egyértelműségét, vagyis a tanácsadó és a vezető közötti kapcsolatot új tartalmakkal komplexebbé és szabadabbá tudja tenni. A coaching kiszélesítette mind a vezető, mind pedig a coach lehetőségeinek körét. Ott rejlik az elnevezésben is a paradigmaváltás igénye. Az emberi kapcsolatok professzionális vizsgálati metódusai is nagymértékben fejlődtek, és a komplexebb, az egész helyzetre fókuszáló (holisztikus) gondolkodásmód terjedt el.

Ezzel párhuzamosan a szervezetek igényei is változtak, komplexebb, összetettebb törvényszerűségeket, trendeket fogalmaztak meg a kutatók, és ezáltal a különböző vállalati rendszerek fejlődésének törvényszerűségeit vizsgáló eljárások is fejlődtek.

A két terület magas szintű fejlődésének találkozási pontján született meg a coaching, mint egy olyan új módszer, amely paradigmaváltást magába hordózó válasz erre a kialakult helyzetre.

Művészet

A coaching ezen túl a kapcsolat kialakításának, a minőségi változás létrehozásának, a jelenlét koncentráltságának művészete is. A coach és a vezető egy olyan bizalmi légkört alakít ki, amely segítségével intenzív és interaktív alkotói folyamat kezdődhet el. Az elemzésekre, helyzetek feldolgozására, változtatások, döntések meghozatalára úgy kerül sor, hogy a vezető ebben kreatívan és szabadon vehet részt, miközben az önreflexió segítségével saját működésére is ráláthat, a coach csak kíséri őt és különböző technikákkal (pl.: konfrontáció, paradox kommunikáció, szerepcsere) még világosabbá és egyértelműbbé teszi a folyamatot és annak célját.

Összefoglalva azoknak a coach-oknak a véleményét, akik a minőségi fejlesztés mellett köteleződtek el, a coaching célja nem lehet más, mint a vezető gondolkodásmódjának elemzése után radikálisan új irányok, lehetőségek kijelölése, amelyek a belső erőforrások felszabadítása által valósulnak meg és a vezetőnél hatékonyabb döntéseket eredményez.

Sikeres coach

A coaching oktatásával foglalkozó szakemberek szerint a coach összetett munkájának hátterében éppen az áll, hogy miközben több tudomány ismereteivel kell rendelkeznie, (pl. vezetéselmélet, szervezeti szociálpszichológia, andragógia, szervezetfejlesztési módszerek), és ezen felül, hogy ezeket integrálni és a gyakorlatban alkalmazni tudja, szüksége van még:
-         intuícióra,
-         hiteles kommunikációra,
-         a lélektani keretek tartásának képességére,
-         cél- és teljesítményorientáltságra
-         összefüggések megvilágításának képességére
-         és rendszerben való gondolkodásra

Ez a sokféle felkészültséget (és élettapasztalatot) igénylő munka minősége csak úgy biztosítható, ha a coachingot oktatók megfelelő kautillákat dolgoznak ki, hogy ki felel meg ezeknek az elvárásoknak.

Tapasztalatok szerint a coach sikeressége helyzet- és legfőképpen személyiségfüggő, mind a vezető, mind pedig a coach részéről (az első két óra éppen ezért a vezető elvárásainak megismerése után a közös munkamód kimunkálását, az összhang megteremtését is magába foglalja.)

Személyre szabott – komplex – akció orientált

Gyakorló coach-ok tapasztalatai egyértelművé teszik, hogy a vezető személyes jelenléte, tudatos fejlesztése legalább annyira fontos, mint szakmai képzése, ugyanis világosan kimutatható, hogy a vezetők legtöbb esetben professzionálisan „túlképzettek”, de saját működésük alapvető törvényszerűségeit nem ismerik, önmaguk fejlesztésére tett kísérleteik csak véletlenszerűek, provizórikusak és amatőr szintűek.

A coaching magában rejti a paradigmaváltás lehetőségét.

A vezetői szerep komplexitását, sokrétűségét egyértelmű, hogy csak egy hasonlóan árnyalt, rugalmas, sok új, kreatív lehetőséget ötvöző módszerrel lehet megközelíteni, de a gyakorlatban a címben feltett kérdésre a coach-ok munkájának minősége adja meg a választ.

Kiss György Ádám
vezető tanácsadó, coach
(A cikk 2002-ben jelent meg egy HR vezetőknek szóló kiadványban )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése